Volontären har ordet

Hej tjejer!

När jag var på väg hem igår kom jag på att jag ville dela med mig av en sak till er. Jag har just avslutat min första termin på universitetet, efter fem månader kan jag konstatera att jag aldrig har läst så mycket samtidigt som jag inte läst en självvald rad på över fem månader. Det är ovanligt för att vara mig. Jag älskar böcker! Jag älskar bokaffärer! Jag älskar bibliotek! Mina vänner brukar skämta om att jag alltid har en bok i väskan och att jag är helt okontaktbar när jag väl har öppnat en. Så för två veckor sedan, när den sista tentan äntligen var klar, gick jag hem och ställde mig framför min bokhylla för att försöka välja vilken värld jag skulle dyka ner i. Jag älskar känslan av att hålla i en ny bok, att veta att det mellan pärmarna finns karaktärer som jag kommer att älska och hata, en intrig som jag med spänning kommer att följa och händelser som kommer att få mig att både skratta och gråta. Det lustiga är att jag älskar böcker jag har läst lika mycket, ja – nästan mer! När jag hittar en bok, eller helst en serie böcker med samma karaktärer, som jag tycker om får den mig att känna mig trygg när jag läser den igen. Personerna i boken känns mer som vänner och bekanta än främmande människor. Det spelar ingen roll att jag vet hur den slutar, jag skrattar och gråter lika mycket i alla fall! När jag öppnar en bok är det som mitt liv sätts på paus och jag själv åker in i bokens värld och det är en super bra sätt för mig att lugna ner mig när jag är stressad eller orolig inför något.

 

Så dagens tips: gå till ett bibliotek, låna en bok och sätt er ner någonstans där ni kan slappna av och njut av att få ta del av någon annans värld! Kolla efter ditt närmaste bibliotek här: www.hittabibliotek.se det är gratis att låna böcker, men du måste ha din målsmans underskrift om du är under 16 år.

 

Böcker som jag kan läsa tusen gånger:

- Harry Potter

- Allt som Marian Keyes har skrivit

- Whalströms bokserie från 1960 talet om hästtjejen Annika

- Sofies värld av Jostein Gaarder

 

Böcker som jag ska läsa i sommar:

- Ego Woman av Carolina Gynning

- De fattiga i Lódz´ av Steve Sem-Sandberg

- Hundraåringen som klev ut ur fönstret och försvann av Jonas Jonasson

- Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda


Skriv och berätta vilken bok ni valde och vad ni tyckte!

Kram från Matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0