Fem anledningar att älska 80-talet

Svensk film kan vara hur dålig som helst, men också hur bra som helst. Jag har alltid haft en förkärlek för svensk film, särskilt de som bygger på Astrid Lindgrens böcker, men också andra filmer från just 1970 och 1980-talet. Därför skulle jag vilja tipsa om svensk 80-talsfilm när den är i sitt esse. Jag presenterar..*trumvirrvel*..min filmlista.


MIN FILMLISTA
- fem anledningar att älskar 80-talet

1

Filmen G - som i gemenskap är min absoluta favoritrulle från 1983. I huvudrollerna ser man väldigt unga Nicklas Wahlgren, Magnus Uggla, Joakim Schröder och Sebastian Håkansson (som också spelar Abbe i Madicken-filmerna). Filmen G handlar om Kim, Robban och Alexander, tre unga killar som håller på att växa upp, något som inte alls är helt problemfritt. Kim är kär i Mia, men har samtidigt insett att han attraheras av Kristoffer, något han inte vågar berätta för någon. Han blir trakasserad av det coola motorcykelgänget med Sudden i spetsen, de kallar honom bögjävel eftersom han umgås mycket med Kristoffer som är öppet gay och äger nattklubben G. Robban har börjat röka på och köper droger av Sudden som han sedan säljer för att själv ha råd att knarka. Alexander spelar i ett källarband som kallar sig Barn i Bredäng. En dag kommer en känd manager och lyssnar på deras spelning, efteråt vill han snacka med Alexander. Han vill att Alexander lämnar sina kompisar i bandet och börjar spela med Nürnberg 47, ett känt nyfacistiskt band.

Nu tänkte jag bjuda er på en utav mina absoluta favoritscener ur filmen. I den här scnenen kommer Kim och hälsar på Kristoffer på jobbet och är ledsen. När han skulle ha sex med Mia natten innan lyckades han inte få stånd och tyckte att situationen blev jättepinsam. Kristoffer peppar honom, och säger att ingen är helt straight, alla har "några procent". Det tycker jag låter så himla smart.



Kommentarer
Postat av: Helena

Den verkar bra!

2010-07-29 @ 17:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0