How to make sushi (eller att misslyckas med det)

För några dagar sen gjorde jag och min sambo sushi hemma. Då tänkte jag på er. (Jag tänker på er ofta). Många av er som chattar med oss har mycket ångest och jag tror faktiskt att göra egen sushi på många sätt kan vara ångestdämpande. Man får kladda, pilla och greja med händerna, gärna tillsammans med någon annan. Det är roligt, känns kreativt och är väldigt gott att äta. Och så kan man skratta åt hur fula bitarna blir sen i jämförelse med dem man får på sushirestaurang.


(Klicka på bilderna så blir de större).

För att göra sushi behöver du:

Sushiris
Risvinäger
Socker
Noriark (de där gröna som håller ihop själva sushirullarna)
Fyllning (jag brukar fylla mina rullar med tonfisk, röd lök, en klick majonäs, morot och gurka)
Topping (jag brukar toppa med lax, avocado och bamseräkor)
Bambumatta (som ligger under noriarket på bilden, men det går lika bra med en kökshandduk.)
Ätpinnar (just for the fun of it)
Soja
Wasabi



Steg 1
Tillaga riset, antingen i kastrull eller i riskokare. Det står på förpackningen hur man gör, det kan vara lite småknepigt att lyckas med riset första gången. Det är själva riset som gör sushin, brukar man säga.

Steg 2

Låt riset svalna. Det är en smart idé att hälla ut riset på en stor tallrik och inte låta det stå kvar i kastrullen och svalna då det oftast inte blir riktigt kallt i botten då. När riset svalnat häller du på risvinäger (som du tidigare hettat upp tillsammans med sockret tills sockerkristallerna smält, det står också på förpackningen hur man gör.)

Steg 3
Placera ett noriark på bambumattan (eller kökshandduken) med den glansiga sidan neråt. Häll sedan på ris längs ena kanten (alltså inte i mitten som på bilden, haha, där gjorde vi ett utav våra misstag) och häll sedan på det du vill fylla dina sushirullar med ovanpå riset.

Steg 4
Rulla. Och det här, mina vänner, är den mest kritiska biten. Det är svårt att rulla sushi bra! Och ännu svårare att skära upp bitarna sen! Men skam den som ger sig, som man brukar säga.

Steg 5
Ät och njut! Servera tillsammans med soja och wasabi. Även om bitarna ser lite snea och vinda ut brukar de oftast bli väldigt goda i alla fall. Passa gärna på att äta med pinnar, det blir roligast så.


Visste du att Toshiko Lee öppnade den första japanska restaurangen i Sverige?
Året var 1974 och hon serverade då sushi för första gången i vårt avlånga land. Enligt Lee motverkar vinägern i riset trötthet och ålderskrämpor. Och kanske förlänger sushi även livet? Japan är i alla fall ett land där många lyckas bli väldigt gamla, så vem vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0