Funderingar från en nybliven storasyster

Tjejzonens verksamhet består dels av chatt och mail. Men hos oss kan man också få en storasyster i fysisk form, en tjej som är ca 10 år äldre än en själv som man träffar ett par gånger i månaden och hittar på saker tillsammans, fikar, går på bio, eller bara pratar. Man kan också få en storasyster på nätet, om man till exempel inte bor i Stockholm där Tjejzonen finns. Här publicerar vi en text skriven av en volontär på Tjejzonen som nyligen blivit storasyster. Den handlar om konsten att lyssna.


Om konsten att lyssna

 

Jag har nyligen blivit Storasyster på nätet. Min lillasyster är 10 år yngre än mig och våra första samtal är trevande. Vi lär känna varandra, skojar, upptäcker att vi är lika och olika. Jag får lära mig en massa nya förkortningar på nätet och känner mig mossig med hon är gullig och verkar tycka det är kul att lära ut. Vi har mycket gemensamt och ibland suddas åldersskillnaden totalt ut. Vi är då bara människa till människa. Jag försöker lyssna helhjärtat, och funderar över hur jag kan leda samtalet utan att vara ledande. Jag misstänker att hon vill prata om svårare saker men samtidigt är det så mysigt att bara prata vardag. Och inte kan jag dra ur henne allvarligare ting?

 

Hur är en god lyssnare? Allvaret tror jag får komma när tiden är mogen.  Och förtroende byggs förhoppningsvis upp med tiden.

När jag själv var tonåring var det inget hellre jag ville än att bli hörd och förstådd. Lyssnad på. Dock upplevde jag länge att det inte riktigt fanns någon där, och jag vågade inte söka efter någon som kunna ge mig det stöd jag behövde. Av en slump hamnade jag på en ungdomsmottagning så småningom och blev slussad till en terapeut som jag nog kan säga förändrade mitt liv. Eller snarare hjälpte mig själv att förändra mitt liv. Hans främsta verktyg var just att helt enkelt lyssna utan att fördöma, ta på allvar och stötta.

 

Jag tycker att alla lillasystrar som anmält sig till Tjezonen är väldigt modiga tjejer och jag hoppas att de vågar ta för sig och dela med sig av det som bekymrar och kan vara svårt. Kan vi storasystrar inte hjälpa själva, hittar vi tillsammans med Tjejzonen kanaler som leder till vidare hjälp.

Och vill man bara prata av sig om mest vardagliga ting är då är det sådant vi pratar om. Vitsen är att vi finns där och lillasystern får leda samtalet dit hon är mogen och vill ta det. Jag är väldigt glad över att få ha kontakt med just min lillasyster och hoppas jag kan tillföra hennes liv något gott.


Kommentarer
Postat av: E

Jag har en storasyster på nätet, och är så glad att jag fick just henne. Vi passar så otroligt bra ihop, och vi har en åldersskillnad på ca 10 år. Som du skriver, ibland suddas ålderskillnaden ut. Och det är så skönt att man har nån som finns där varje vecka , nån som förstår, som kan hjälpa en på rätt bana igen.



Ett stort tack till min Storasyster, för att du finns där för mig, och alltid har så bra svar på mina tankar och funderingar.

<3

2010-07-14 @ 20:10:35
Postat av: J

Vad kul att läsa om vad både en lillasyster och en storasyster tänker och känner.

2010-07-15 @ 09:57:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0