Baka bröd!

Jag trodde länge att brödbak var lika med svårt, tidskrävande och en stor risk att misslyckas. Men det stämmer faktiskt inte! Jag tycker att det är rogivande att baka bröd, att stå där och knåda och hacka ingredienser. Hittar man dessutom ett recept utan jäst så slipper man hålla på med jäsning. Idag bakade jag ett bröd som kallas för Hurtbullen. Jag hade köpt en god skinka och var sugen på något med russin (som man aldrig hittar om det inte är jul!) och nötter. Vill man så kan man byta ut russin mot t.ex. torkade, hackade aprikoser. Jag har svårt för lingonsylt men tyckte verkligen om brödet, sylten gjorde det bara saftigt!

Du behöver:
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°C. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform (ca 1/2 liter). Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp limpan och låt den svalna under en bakduk.


Visste du att:
Hasselnötter innehåller mycket e-vitamin
Linfrön är rika på kostfibrer och omega 3
Lingon innehåller många olika vitaminer och är rika på kalium, kalcium, fosfor och magnesium.

Hurtbullen är alltså ett bra bröd som ger oss en del av de vitaminer och mineraler vi behöver få i oss. Vitaminer är livsnödvändiga för kroppen som inte kan producera dem själv och därför måste vi se till att få i oss dem via kosten. Visste du att e-vitamin är en s.k. antioxidant som hjälper cellerna att skydda sig mot fria radikaler? Vill du läsa mer om vitaminer och mineraler? Klicka HÄR

Lycka till med brödbaket!


Kommentarer
Postat av: e

Det se jättegott ut!

2010-07-22 @ 07:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0