Skolk i betyget?

Imorse när jag drack mitt morgonkaffe tittade jag på Nyhetsmorgon. Vid sju skulle det bli debatt om skolan. Eftersom jag själv pluggar till lärare blir jag alltid nyfiken när politiker ska prata om skolan. Jan Björklund heter han som just nu är skolminister och ansvar för skolfrågorna i regeringen. Han diskuterade skolan med Ylva Johansson som är med i riksdagen. Då tänkte jag på er. Jag tror att många unga tjejer inte känner att någon någonsin frågar de vad dem själva tycker om skolan och olika politiska beslut som rör skolan. Jan Björklund vill till exempel att det ska stå inskrivet i betygen om man skolkat. Vad tycker ni om det? En bra idé och i så fall varför? Eller en helknasig idé?


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tycker det är bra gör det kan leda till att elever slutar skilja med tanke på att om man ska söka arbete senare och det står att man skolkat kommer de ju välja den med minst skolk eftersom man vill kunna lita på att de som arbetar kommer alla dagar de är tänkta att jobba så länge man inte blir sjuk eller något händer..

2010-08-03 @ 15:14:05
URL: http://httpcomminanorexiresa.wordpress.com
Postat av: Helena

Jag tycker att det är bra. Då lär man sig att ta ansvar. Det blir mer rättvist mot de som kämpar för sina betyg. Jag kan inte påstå att jag hade några toppbetyg när jag gick ut gymnasiet i våras, men jag hade i alla fall kämpat för mina betyg. Jag var borta totalt 3 dagar från skolan under hela min gymnasietid. Då var det inte skolk utan giltig frånvaro/sjuk.Det var många dagar jag önskat att jag kunde vara hemma för jag mådde så psykiskt dåligt, men man har ett ansvar som måste tas och då kan man inte göra så. Det var många som fick liknande betyg men som knappt var på lektionerna. De hade knappt någon närvaro, men gjorde bra ifrån sig på prov och redovisningar och det var det lärarna gick på vilket gjorde att de fick bra betyg trots stor frånvaro. Det tycker jag är fel. Vad får vi som kämpar oss dit varje dag för det då? Ingenting. Det tycker jag är fel. Nu kommer ju inte de här reglerna gälla mig, men ja, jag tycker att de ska införa det. Absolut!

2010-08-03 @ 15:42:04
Postat av: amy

helknasig idé. skolk i betyget skulle bara innebära att de som redan är utsatta (tex mobbade osv) straffas dubbelt. som en prick i registret redan som 14åring. tycker det borde finnas andra sätt att komma runt frånvaro i skolan. kanske införa flextider på morgonen för de morgontrötta eller nåt sånt. inte bara bestraffa de som inte klarar av kraven i skolan. vad skulle det innebära att ha betyg i skolk? att de som inte varit tillräckligt närvarande i högstadiet inte kommer in på gymnasiet eller ännu längre fram inte högskolan? nej, jag har svårt att se att det skulle hjälpa. hade det varit skolkbetyg när jag gick i högstadiet, så hade jag nog aldrig ens kommit in på gymnasiet. hade tillräckliga problem i högstadiet utan att få dokumenterat för all framtid att jag inte trivdes i skolan.



// amy

2010-08-03 @ 16:12:16
URL: http://blackpagesofmydiary.blogspot.com
Postat av: emma

Helena, kan inte mer än hålla med dig.

Jag har också bara varit borta enstaka gånger från skolan och sånt borde synas för det finns ju folk som skolkar och knappt är i skolan som "får" samma betyg.

Jag försöker att alltid ta mig till skolan hur dåligt jag än mår sålänge det inte är något jätte smittsamt, fast det har jag inte stött på ännu. Jag gick i skolan hela vårterminen trots min anorexi, stod ut hela dagarna utan att klara av att äta för att vara där o känna att jag inte slösar bort tiden.

Jag var borta en halvdag under vårterminen o den var jag borta p.g.a. en panikångestattack som kom efter en föreläsning. Men dock var jag på skolan tils skoldagen var slut för jag kunde inte riktigt ta mig där ifrån o de ville itne släppa mig. Missade muntliga np i engelsk men det sa min lärare inte gjorde ngt..

Jag tycker absolut det ska ingå i betygen för man kan urskilja de som kämpar för betygen och de som inte vill anstränga sig utan är mer intresserade av att sova och bara ta det lugnt hemma och sedan göra det de blir tillsägda..

2010-08-03 @ 22:58:42
URL: http://minanorexiresa.wordpress.com
Postat av: Emma

Jag tycker att det är en dålig idé, betygen ska spegla prestation i de olika ämnena inget annat. Skolkandet kan bero på många olika faktorer och en siffra för hur mycket man har skolkat på slutbetyget är inte relevant. Vissa kanske helt enkelt inte klarar av att vara i skolan men kan lära sig det som krävs för de olika kurserna hemma. Tycker politikerna borde lägga mer energi till att ta reda på VARFÖR det skolkas.

2010-08-03 @ 23:48:56
Postat av: Helena

Jag kan absolut förstå de som skolkar för att de mår dåligt, även om jag inte skulle göra det själv, men det är inte bara den anledningen som ligger till grund för allt skolkande. De som faktiskt mår dåligt har ett val att berätta det och bli sjukskriven eller liknande. Det gjorde en av mina vänner. Det tycker jag är bra för då visar han att han tar ansvar även om han just nu kanske inte orkar och det känns tufft. Om alla som mår dåligt hade styrkan att göra så, så kunde man få reda på vilka som faktiskt skolkar av ren lathet och det tycker jag är rättvist. Om man nu inte vill ha det i sitt betyg så får man väl se till att komma till skolan. Sen kan man ju tycka att lärarna borde se vilka som anstränger sig och inte och sätta olika betyg utifrån det, men det är en annan sak.

2010-08-04 @ 11:59:53
Postat av: amy

till er som tycker att det är bra med skolkbetyg: jag undrar jättemycket hur ett skolkbetyg skulle gynna er. hur det skulle hjälpa någon alls. era betyg speglar era resultat, inte de andra i klassens eller i en jämförelse med andra. om ni gör bra ifrån er så ska ni ha bra betyg, oavsett hur dåligt/bra någon annan gör ifrån sig. skolkbetyget drar ner dem som skolkar eller är frånvarande från undervisningen, men hur hjälper det er som går till skolan? förslaget är att det ska synas om man varit mycket frånvarande, som jag förstått det så ska det inte höja de "duktiga" elevernas snittbetyg. det skulle inte göra att ni får bättre betyg, utan bara att någon annan får sämre betyg... och det verkar så ogint..



och till sista Emma: håller med dig om att betygen ska spegla studieresultaten, inte närvaron.



och ärligt talat så är det i många fall så att hög och regelbunden frånvaro faktiskt påverkar studieresultaten, och alltså drar ner betyget ändå utan att man behöver ett särskilt betyg för skolkandet. jag hade hög frånvaro i högstadiet, och det gjorde att jag inte hade bra betyg alls. de som bryr sig så mycket om sina betyg går i skolan och påverkas inte av skolket, men ett skolkbetyg skulle bara skjuta ut ännu fler ur skolan. i värsta fall skulle det väl leda till att man stängde av elever som har för hög frånvaro, så att de inte fick komma tillbaka alls... och hur lyckat vore det? (de skulle visserligen inte få betyg de inte förtjänar, men de skulle inte heller ha en vidare chans att lyckas i livet)



// amy

2010-08-04 @ 13:49:11
URL: http://blackpagesofmydiary.blogspot.com
Postat av: Helena

Amy, det handlar inte om att gynna någon åt ena eller andra hållet. Det handlar om rättvisa. De som har kämpat för sina betyg borde få större chans att komma in på en utbildning de vill än de som skolkat och inte bryr sig egentligen. Just nu är det ett missvisande system där lärarna kan sätta höga betyg utan närvaro, vilket enligt mig är fel.

2010-08-04 @ 14:45:32
Postat av: amy

Helena. Jag förstår att det handlar om rättvisa. men hur rättvist är det att "pricka" någon som inte klarar av att hålla måttet? man borde istället göra det möjligt för skolan att hjälpa de som, av olika anledningar, inte kan/vill/orkar vara i skolan. detta går att göra med en individuell studieplan, flextider, fler hemuppgifter osv (det är exempel på vad som hjälpt mig och många jag känner igenom högstadie och gymnasie). men jag tycker att betygen ska spegla vad man lärt sig. kan jag vara närvarande i klassrummet 30% av tiden och ändå lära mig och visa att jag uppnått målen och kraven för godkänt, då ska jag ha godkänt. likväl om jag är 100% närvarande i klassrummet och visar på samma kunskaper.



det tycker jag är rättvist, att man sätter betyg efter visade resultat. kan man visa kunskaper på nivå godkänt, så ska man ha godkänt oavsett närvarosiffran. sen kan det ifrågasättas om man kan visa högre kunskapsnivåer än godkänt om man har för hög frånvaro. det är en annan femma.

2010-08-04 @ 15:15:39
URL: http://blackpagesofmydiary.blogspot.com
Postat av: Helena

Ja, jag håller absolut med dig när du säger det så. Det är klart att alla ska kunna få godkänt, men när någon får mvg med 0 närvaro kanske det borde ifrågasättas.

2010-08-05 @ 10:08:44
Postat av: Emma - om man mognar ruttnar man

Jag tycker det är en dålig idé. Prestation i skolan sitter inte i närvaro. Man kan inte se allt så svart och vitt, som någon ovan beskrev så finns det ju anledningar som till exempel mobbning. Ska personen få stå sitt kast i framtiden för att denne inte ville vistas i skolan pga mobbarna? nej jag tycker att det är mer individuellt än så. Kan man ämnet så visar det sig på proven, och det är ju faktiskt bara det som spelar roll i slutändan, om man kan eller inte.

2010-08-06 @ 14:18:40
URL: http://emmavestergaard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0