Del 3: Att bli frisk från en ätstörning

Nu är det dags för den tredje och sista delen av "Annas" berättelse om hur hon blev fri från sitt ätstörda beteende. Tidigare har vi publicerat hennes egen sjukdomsberättelse och en text om hur hennes förändring mot det friska livet tagit form. Hon driver bloggen Vägen från 37kg, och nu kommer ni att få ta del av hennes egna gyllene regler.

Mina egna framgångsfaktorer och gyllene regler


Sluta träna! (Förutom vanlig träning även promenader. Syftet är att du måste ge kroppen lugn och med egna ögon upptäcka att du inte blir överviktig av att inte röra på dig)

 

Ha en testvecka! (Fantisera om hur du önskar att en perfekt dag i ditt liv utan ätstörningar ser ut. Skippa träningen, härma dina icke-ätstörda kompisar när ni äter/ha en kompis som stöd under veckan, undvik dina gamla ”trygga” maträtter, tänk på förhand ut aktiviteter att sysselsätta dig med istället för att du tänka för mycket på mat)

 

Väg dig inte! (du behöver inte veta och ha en EXAKT kilovikt, desto mindre siffror jag har i huvudet desto bättre mår jag, om jag väger 55 eller 59 spelar ingen roll längre)

 

Våga njutningsmellanmål, ”Fika” (viktigt att undvika förbud och regelbundet få äta mellanmål som man verkligen njuter av, syftet är att avdramatisera maten och plocka ner den från sin höga pedistal, minskar risken för bulimi och hetsätning)


Hantera aldrig din ångest med kompensation! (dvs genom att svälta, träna eller kräkas, om du har ångest får du bli förbannad, ledsen, etcetera men det bästa är peka fingret till ÄS och göra tvärtom. Istället för att svälta/träna/kräkas så fortsätter du att ÄTA regelbundet och undvik att hamna i den onda cirkeln med ”svält-träning-ÄTA-svält-träning-ÄTA-svält-träning...”)

 

Fyll din hjärna med positiv energi (injicera positiva tankar i form av inspirerande sommarpratare, fängslande biografier, färgsprakande och livsglada bloggare, gå ut på ett mysigt café och låt dig smittas ner av cafégästernas entusiasm och glädje)

 

Mer info om ovanstående punkter hittar du på min blogg. För djupare beskrivningar skriver jag just nu en egen självhjälpsbok mot ätstörningar.

Kom ihåg att det inte måste vara måndag för att du kunna påbörja din utveckling mot ett friskt liv utan ätstörningar. Du kan börja redan idag. Om en timme eller till nästa måltid. Valet är ditt.

 

Du är värd att få det bästa du kan här i livet. Man lever bara en gång så varför slösa bort livet och nöja sig med något som bara är ”halvbra”? Du KAN och FÖRTJÄNAR att få det bästa!

Ditt starka psyke har dragit ner dig i ätstörningsträsket. Se till att utnyttja dig av samma kraft men åt andra hållet, till att kämpa dig frisk.


Hörs och syns i bloggosfären!

Anna


Kommentarer
Postat av: Em

Måste bara skriva att jag ska ha dessa tipsen i bakhuvudet nu när jag börjat min resa mot en friskare tid. De låter jätte bra även om de är ganska svåra. Men jag tror att de ger en jätte bra effekt..

2010-08-01 @ 09:46:15
URL: http://Minanorexiresa.wordpress.com
Postat av: Lovisa

Jag har följt Annas blogg ända sen hon startade den, herregud vilken inspererande människa du är! Jag ser verkligen fram emot boken ;D

2010-08-01 @ 16:08:43
URL: http://attvaljalivet.wordpress.com/
Postat av: Sara

Håller med er ovanstående,kanonbra blogg. Hon inspirerar mig till att bli friskare och våga ta nya steg.

2010-08-02 @ 19:19:32
URL: http://resanmotsundvikt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0